Finepart | Press Releases | Finepart Sweden AB erhåller lånefinansiering om 3,0 MSEK

Finepart Sweden AB erhåller lånefinansiering om 3,0 MSEK

För att säkerställa Finepart Sweden AB:s (”Finepart” eller ”Bolaget”) likviditetsbehov har Bolaget idag tecknat ett lånefinansieringsavtal om totalt 3,0 MSEK med långivarna Modelio Equity AB (publ) och Munkekullen 5 Förvaltning AB. Anledningen till upptagandet av lån är att stärka Bolagets likviditet och rörelsekapital. Bolaget binder kapital i kundfordringar samt råvaror för pågående maskinbyggnation och bedömer att cirka 2,5 MSEK – 3,0 MSEK skall inkomma Bolaget under löptiden för lånefinansieringen i samband med leverans av en maskin, vilken är under byggnation. Löptiden på lånet är till och med den 31 maj 2020 med möjlighet till full återbetalning tidigare under löptiden. Lånefinansieringen upptas med en månatlig ränta om 1,5 procent.

För stunden binder bolaget kapital inom flera områden, dels kundfordringar och pågående maskinbyggnation, men vi behöver även bygga lager på komponenter med lång leveranstid för att säkra snabb leverans vid order. Vi säkerställer nu god likviditet genom en tillfällig lånefinansiering”, säger Vd för Finepart Lars Brodal.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Lars Brodal
Vd, Finepart Sweden AB
E-post: lars.brodal@finepart.com

Om Finepart Sweden AB:

Denna information är sådan information som Finepart Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 september 2019, kl. [14:34] CET.