Finepart | Press Releases | Finepart Sweden AB har rekryterat ny VD

Finepart Sweden AB har rekryterat ny VD

Fineparts styrelse har utsett Lars Darvall till ny VD i Finepart Sweden AB. Han kommer efterträda nuvarande VD Lars Brodal inom sex månader eller vid ett tidigare datum, om möjligt. Lars har en gedigen erfarenhet inom tillverkningsindustrin med ledande befattningar på framgångsrika företag så som Munters, Allgon och nu senast som försäljningsansvarig på Exirgruppen AB där han tidigare verkat som VD för dotterbolagets uppbyggnad i Kina.

”Jag är stolt och glad över förtroendet att ta över rollen som VD för Finepart Sweden AB efter Lars Brodal, och att få leda teamet på en fortsatt spännande utvecklingsresa. Företaget har stor potential med sina spjutspetsprodukter inom mikrovattenskärning. Inom företaget och styrelsen finns viktiga kompetenser som jag också vill utnyttja för att säkerställa en ökad försäljningstakt för Finepart som helhet. Mitt uppdrag är tydligt, att skapa tillväxt”, säger nye VD:n Lars Darvall.

Lars Brodal har varit en del av företaget sedan starten 2012 och arbetat som styrelseordförande, styrelseledamot samt VD under denna tid. Lars har även varit ansvarig för bolagets finansieringsfrågor parallellt med dessa roller. ” Det är nu en utmärkt tidpunkt att lämna över ansvaret till en ny VD med stort fokus på försäljningstillväxt. Det känns också bra att lämna över en verksamhet som har grundförutsättningarna att växa med lönsamhet och under ordnade former” säger Lars Brodal. Lars Brodal kommer vara kvar inom företaget under en övergångsperiod för att lämna över samt slutföra utvalda projekt.

Bolagets ordförande, Per Danielsson, säger i en kommentar: ”Vi är mycket nöjda med vår rekrytering av Lars Darvall som har den profil vi nu söker för att ta bolaget vidare i sin utveckling mot en kraftig försäljningstillväxt. Lars Brodal och teamet på Finepart har lagt en bra grund att bygga vidare på och jag ser mycket ljust på bolagets framtid”.

Per Danielsson
Styrelseordförande, Finepart Sweden AB