Finepart | Press Releases | Finepart Sweden AB (publ) genomför riktad emission om 5,0 MSEK och emitterar vederlagsfria teckningsoptioner

Finepart Sweden AB (”Finepart” eller ”Bolaget”) avser att genomföra en riktad nyemission av aktier om 5,0 MSEK samt att emittera vederlagsfria teckningsoptioner och kallar till extra bolagsstämma den 21 oktober 2020 för att godkänna emissionerna.

För att finansiera Bolagets ökning av försäljningstillväxten och takten i utvecklingsarbetet har styrelsen i Finepart föreslagit bolagstämman att besluta om att genomföra en nyemission om 5,0 MSEK och emittera 1 666 666 aktier till en teckningskurs om 3,00 SEK per aktie riktad till följande: Jörns Bullmarknad AB (Örjan Berglund), Oliver Aleksov, Milad Pournouri, Milad Mirmoradi och Niklas Estensson (”Investerarna”). Teckningskursen motsvarar en rabatt om 15 procent jämfört med den volymviktade kursen (VWAP) om SEK 3,53 för perioden under de senaste 10 handelsdagarna till och med 2 oktober 2020. Genom emissionen kommer Bolaget kommer att tillföras 4 999 998 SEK före emissionskostnader som kommer att uppgå till ca. 150 000 SEK.

Genom nyemissionen av 1 666 666 aktier ökar Bolagets aktiekapital med 249 999,90 SEK, från 2 640 414,00 SEK till 2 890 413,90 SEK och antalet aktier från 17 602 760 stycken till 19 269 426 stycken. Utspädningen uppgår till 8,6%.

Skälen till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att utöka antalet långsiktiga, större investerare, samt att en riktad nyemission är en möjlighet att på fördelaktiga villkor anskaffa kapital på ett tids- och kostnadseffektivt sätt.

Vidare avser bolaget emittera totalt 12 134 713 teckningsoptioner (”TO1”). Teckningsoptionerna riktas till befintliga ägare samt de nya Investerarna. Befintliga aktieägare erhåller 1 TO1 för 2 befintliga aktier uppgående till totalt 8 801 380 TO1, de nya investerarna erhåller 3 333 333 TO1, innebärande 2 TO1 per aktie, vilket är i linje med Bolagets önskan att öka andelen aktier som ägs av långsiktiga, större investerare. Varje teckningsoption av serie TO1 berättigar innehavaren att under perioden 15 – 26 november 2021 teckna en ny aktie till teckningskursen 3,30 SEK per aktie. Vid fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner kommer Bolaget tillföras 40,0 MSEK och aktiekapitalet kommer att öka med 1 820 206,95 SEK, utspädningen som samtliga teckningsoptioner medför uppgår till 38,6% efter det att den riktade emissionen ovan har registrerats. Den totalt utspädningen som den riktade emissionen inklusive samtliga teckningsoptioner medför uppgår till 44,0%

Avstämningsdag för att erhålla teckningsoptioner i TO1 är den 4 november 2020. Teckningsoptionerna avses att tas upp till handel på Spotlight Stock Market så snart som möjligt efter emissionen av dessa.

”Det är glädjande att se ett ökat intresse från nya investerare att följa med på vår resa med Finepart. Vi kan därmed fortsätta med oförminskad styrka på vår inslagna väg med utökad global närvaro, ökad kapacitet i vårt skärcentrum och på sikt utöka antalet democenter på den globala arenan. Så långt har denna väg bland annat genererat en rekordförsäljning i juni trots det rådande läget i världen och en orderstock på 10 mkr för leverans under andra halvåret 2020. Med den lanserade Finecut Academy, ny produktpaketering samt ökad synlighet ser vi att intresset för våra produkter ökar. Detta kommer ytterligare förbättras i slutet av året med en ny hemsida. Detta är bra för bolaget och bra för befintliga ägare.” säger Fineparts VD Lars Darvall.

Telefon: 0707 – 767 768

E-post: lars.darvall@finepart.com

Denna information är sådan information som Finepart Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5e oktober, 2020.