Finepart | Press Releases | Finepart Sweden AB (publ) har beviljats ett bidrag på 465 000 SEK från Vinnova

Finepart Sweden AB (publ) har beviljats ett bidrag på 465 000 SEK från Vinnova

Finepart har fått ett bidrag beviljat från Vinnova inom ramen för SMF Flyg för delfinansiering av innovationsprojektet ”Mikrovattenjet för jetmotorkomponent i additiv tillverkad flygmotorlegering”. Projektet som genomförs i samarbete med flygmotortillverkaren GKN Aerospace, CAD/CAM-leverantören IGEMS, och forskningsinstitutet RISE, kommer att utveckla en ny version av 5-axlig mikrobearbetning, med ökad precision och produktivitet. Projektet beräknas starta i januari 2020 och avslutas under Q4, 2020.

”Det är mycket positivt för oss och våra kunder att vi nu snabbare får möjlighet att utveckla koncepten inom 5-axlig bearbetning för effektivare produktion. Nyutvecklingen bidrar till nya produktionsmetoder med potential att stärka Fineparts position som leverantör inom Aerospace-området.” säger Lars Darvall, vd Finepart.

Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet med uppgift att bidra till hållbar tillväxt genom att förbättra förutsättningarna för innovation. Detta görs främst genom att ge bidrag till innovationsprojekt och forskning som behövs för att utveckla nya lösningar. Vinnova satsar också långsiktigt på starka forsknings- och innovationsmiljöer.

Telefon: 0707 – 767 768

E-post: lars.darvall@finepart.com