Finepart | Press Releases | Förslag till årsstämma i Finepart Sweden AB (publ), org nr 556888-1063

Förslag till årsstämma i Finepart Sweden AB (publ), org nr 556888-1063

Punkt 10 Beslut om riktad emission av teckningsoptioner (incitamentsprogram)

Styrelsen föreslår att stämman beslutar om riktad emission av teckningsoptioner enligt följande:

A. Emission av teckningsoptioner

Styrelsen föreslår att stämman beslutar om en riktad emission av högst 330 000 teckningsoptioner, innebärande en ökning av aktiekapitalet – vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna – med högst 49 500 kronor (330 000 x kvotvärdet 0,15 kronor). Varje teckningsoption berättigar till teckning av en (1) aktie i bolaget. För beslutet ska i övrigt följande villkor gälla:

1. Rätt att teckna teckningsoptionerna ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillfalla bolagets anställda personal.
  1. Överteckning kan inte ske.
  1. Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att införa ett incitamentsprogram varigenom medarbetare genom en egen investering ska ta del av och verka för en positiv utveckling av bolaget under den period som det föreslagna programmet omfattar, samt att bolaget ska kunna behålla kompetent och engagerad personal.
  1. Till varje tecknare utfärdas ett optionsbevis utvisande det antal teckningsoptioner som tecknats.
  1. Teckning av teckningsoptionerna ska ske på separat teckningslista senast den 5 juni 2020. Styrelsen äger rätt att förlänga teckningstiden.
  1. Teckning av aktier i bolaget genom utnyttjande av teckningsoptionerna ska äga rum under perioden från och med den 6 juni 2023 till och med den 20 juni 2023 varvid optionsbevisen ska företes.
  1. Teckningskursen per aktie ska motsvara 220% av 10 handelsdagars volymvägd snittkurs (VWAP) för aktien fram till och med den 18 maj 2020
  1. Aktier som tillkommit på grund av teckning genom utnyttjande av teckningsoptionerna medför rätt till vinstutdelning första gången på den avstämningsdag för utdelning som infaller närmast efter det att aktierna har registrerats hos Bolagsverket och förts in i bolagets aktiebok hos Euroclear Sweden AB.

B. Rätt att teckna teckningsoptioner Serie A

Styrelsen föreslår att stämman godkänner teckning av teckningsoptioner på följande villkor.

1. Rätt att teckna teckningsoptioner ska tillkomma Bolagets anställda.

Den närmare fördelningen av teckningsoptioner och vilka som ska erbjudas att teckna dessa ska avgöras av bolagets styrelse.

1. Rätt att teckna teckningsoptioner ska dock enbart tillkomma Deltagare som vid teckningstidens utgång inte sagt upp sig eller blivit uppsagda från anställningen.
  1. Teckningsoptionerna tecknas på marknadsmässiga villkor till ett pris utifrån beräknat marknadsvärde för teckningsoptionerna med tillämpning av Black & Scholes värderingsmodell. Teckningstiden är den 20 maj till och med den 5 juni 2020. Anmälningarna lämnas med villkor av att årsstämman den 19 maj 2020 beslutar i enlighet med detta förslag.
  1. Anmälan om teckning av teckningsoptioner ska ske senast den 5 juni 2020. Styrelsen ska ha rätt att förlänga tiden för anmälan om teckning.
  2. Teckningsoptionerna ska i övrigt omfattas av marknadsmässiga villkor.

C. Närmare information om incitamentsprogrammet

1. Utspädning

Vid fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner kommer 330 000 nya aktier ges ut. De nya aktierna medför följande utspädning, dock med förbehåll för den omräkning av antalet aktier som varje teckningsoption berättigar till teckning av som kan komma att ske till följd av vissa händelser enligt villkoren för teckningsoptionerna som hänvisas till i punkt A (ix) ovan:

• De nya aktierna medför en utspädning om cirka 2 procent av det totala antalet aktier och röster i bolaget vid tidpunkten för förslaget.
  1. Påverkan på nyckeltal och kostnader för bolaget, m.m.

Bolagets resultat per aktie kommer inte påverkas av emissionen då nuvärdet av teckningsoptionernas lösenpris överstiger aktuellt marknadsvärde för bolagets aktie vid tidpunkten för emissionen. Deltagarna kommer att förvärva teckningsoptionerna till marknadsvärde vilket innebär att inget förmånsvärde uppstår och därmed heller inga personalkostnader för bolaget. Teckningsoptionsprogrammet kommer medföra vissa begränsade kostnader i form av externa konsultarvoden och administrationskostnader.

1. Beräkning av teckningsoptionernas marknadsvärde

Teckningsoptionernas marknadsvärde kommer att beräknas enligt Black & Scholes värderingsmodell.

1. Beredning av ärendet

Förslaget har beretts av styrelsen efter konsultation med vissa aktieägare. Styrelsen har därefter beslutat att framlägga detta förslag till årsstämman. Ingen anställd som kan komma att omfattas av programmet har deltagit i utformningen av villkoren.

Styrelsen, eller den styrelsen utser, ska äga rätt att vidta de smärre ändringar av årsstämmans beslut som kan bli erforderliga i samband med registrering vid Bolagsverket.

Beslut enligt denna punkt 10 kräver för dess giltighet att det har biträtts av aktieägare med minst fem tiondelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid årsstämman.

Per Danielsson

Styrelseordförande, Finepart Sweden AB