Finepart | Press Releases | VD-brev Finepart Sweden AB (publ), april 2021

VD-brev Finepart Sweden AB (publ), april 2021

I vårt democenter i Bollebygd är vi numera klara med utbyggnaden samt installationen av den andra Finecutmaskinen och kan nu demonstrera samtliga Finecutsystem som vi erbjuder marknaden. Under april månad har behovet av provskärningar och kontraktsskärningar ökat. Detta är en tydlig signal på att aktiviteterna börjar öka hos våra kunder och att vi går mot en normalisering.

Vi har under perioden sedan förra VD-brevet i mars stängt två av de aktiviteter som jag berättade om. Vi har fått en inköpsorder på ytterligare ett system till Inbrace i Kalifornien, vilket är det ultimata svaret på att vårt Finecutsystem levererar i såväl prototypframställning som serieproduktion. Vi har även signerat ett agentavtal med GRA s.r.l. i Italien. Detta är frukten av vår digitala satsning, där data från vår hemsida påvisat att det finns ett stort intresse för våra produkter i bland annat Italien. Agenten sitter nu på skolbänken på Finecut Academy, samtidigt som de parallellt påbörjat diskussioner med potentiella kunder.

Vi jobbar hårt för att komma till avslut även med övriga projekt och etableringar på nya de territorier som nämndes.

Finepart har i samarbete med Mangold medverkat vid ett frukostmöte den 7e april där det var ett stort intresse för vår presentation, denna kan ni se på vår hemsida under nyheter. Mangold har även startat bevakning av Finepart och levererade sin första analys i april. Även denna kan läsas under nyheter på vår hemsida.

Marknadsföringen av Finepart för att nå ut till vår omvärld, är som tidigare nämnts viktig och avgörande för vår framgång. I april har vi genomfört ett flertal intervjuer och kommer framöver att finnas med i bland annat Ny Teknik, samt i temamagasinet Innovativa företag som går ut tillsammans med Svenska Dagbladet måndagen den 17:e maj.

Värt att nämna är att valberedningen gett förslag till förändringar inom styrelsen, vilket återfinns i kallelsen till årsstämman. Förslag på ny ordförande och ledamot syftar till att ytterligare stärka bolagets branschkompetents inom verktygsmaskiner, samt internationell expansion. Jag tror att denna kompetens kommer stärka Finepart som bolag och ge oss möjligheter att ytterligare öka hastigheten på vår internationella expansion och därmed stärka varumärket ”Finecut”.

Nästa VD-brev kommer i samband med kvartalsrapporten den 31e maj.

VD, Finepart Sweden AB (publ)

Telefon:            0707 – 767 768

E-post:               lars.darvall@finepart.com

Finepart är ett innovativt och teknikorienterat företag som utvecklar och säljer maskiner för komponenttillverkning med ultrahög precision för i princip alla material. Bolagets teknologi baseras på vattenskärningsteknik som innebär att med mycket högt vattentryck, cirka 4 000 bar, skapa en stråle som accelererar sandkorn som verkar som slipmedel. Bolaget grundades 2012 och huvudkontoret ligger i Bollebygd.