Finepart | Press Releases | VD-brev Finepart Sweden AB (publ), oktober 2021

VD-brev Finepart Sweden AB (publ), oktober 2021

Till en början får jag be våra ägare och intressenter om ursäkt för ett försenat VD-brev. Det har varit svårt att förmå sig att skriva detta brev tidigare än nu, när det varit stora affärer på gång.  Det är dock med stor glädje som jag återigen får skriva om en rekordstor order, denna gång på 14 miljoner kronor, vilket är på en nivå som aldrig tidigare skett i Finepart historia. I och med att denna order är installerad under andra halvan av 2022, kommer vi nu ha en kund med sex Finecutsystem i full serieproduktion, i flera skift.

Detta är inte bara en betydelsefull referens om vår tekniks förträfflighet, utan kommer även att positivt påverka vår eftermarknad högst väsentligt. En summering av detta innebär att Finepart kommer gå in i 2022 med planerade leveranser på sammantaget minst 18 miljoner kronor. Därmed står det redan klart att omsättning 2022 kommer bli den högsta i Fineparts historia.

Vad som också är glädjande, är att vi i samband med vår nya tydligare paketering som jag tidigare berättat om, har skapat mer affärer men även att varje enskild affär numera är större i kronor och ören.

Som många av er sett så har vi under perioden också äntligen kommit ut till våra befintliga och potentiella kunder, på såväl besök som demonstrationer. I oktober ska vi vidare hjälpa ett flertal av våra befintliga användare med service och trycket på eftermarknaden är stort.

Antalet förfrågningar ökar stadigt och kunderna är helt klart mer medvetna om vad de behöver. Vi ser därför att över tid kommer detta förkorta vår säljprocess. Även tempot i vårt democenter är fortsatt högre än normalt. Vår bedömning är att den digitala insatsen som påbörjades i februari 2021, ger flerfalt betalt.

Finepart Academy är fortsatt under utveckling och nu nära en fullständig digitalisering, vilket kommer öka vår effektivitet.  Finepart Academy har också blivit en viktig kanal för eftermarknadsförsäljning, där vi vid flera tillfällen sålt extrautrustning i direkt samband med utbildningen, då kunden hittar nya lösningar för sina produktionsprocesser.

Våra nya agenter är nu fullt utbildade och har påbörjat att bearbeta sina marknader. Vi har med några av dessa redan startat provskärningar, som är en viktig komponent i införsäljningsprocessen av Finecutsystemet.

Nästa VD-brev kommer i samband med kvartalsrapport 3.

Önskar en fortsatt härlig oktober!

Med vänlig hälsning,

VD, Finepart Sweden AB (publ)

Telefon:               0707 – 767 768

E-post:                lars.darvall@finepart.com