Finepart | Press Releases | VD brev för juni 2018, Finepart Sweden AB (publ)

VD brev för juni 2018, Finepart Sweden AB (publ)

I skrivande stund är den nyligen färdigställda Finecutmaskinen på väg över Atlanten till Google Labs i Mountains View, Kalifornien. Maskinen är den första som installeras på den betydelsefulla USA-marknaden. Arbetet med att bearbeta befintliga och nya kundprospekt, samt utöka agentnätverket i regionen fortskrider enligt plan. För att påskynda etableringen har vi tillsatt externa resurser med god lokalkännedom och erfarenhet från regionen.

Under juni månad har vi besökt en mässa i Schweiz, med inriktning mot klockindustrin och finmekanik. Finepart bearbetar flera företag inom klockindustrin. Vi kan nu offentliggöra att den kund inom klockindustrin som Finepart levererat en Finecutmaskin till är Hublot, ett företag inom Richmondgruppen.

Som nyligen informerats om har en av bolagets agenter tecknat ett utvärderingsavtal. Ett företag avser att utvärdera Finecutmaskinen i skarp produktion under sex månader, i konkurrens med annan teknik. Testperioden påbörjas i september 2018 och vid ett positivt utfall avser kunden att beställa ett flertal maskiner under ett år.

Finepart genomför provskärningar för potentiella kunder inom ett flertal branscher, gemensam nämnare är att det ofta rör sig om komplexa material och geometrier, där traditionell teknik inte löser kundens problem. Vidare ser vi också ett mönster att det allt oftare är stora företag med starka varumärken som efterfrågar testkörningar, de senaste maskinleveranserna går också i den riktningen.

Vår tillgängliga marknad har huvudsakligen varit att lösa ett specifikt problem för kunden, istället för att maskinen även används i mer generell produktion. Vi ser en tilltagande tendens att potentiella kunder överväger möjligheten att ersätta etablerad teknik med mikrovattenskärning. D.v.s. när de är dags att nyinvestera i maskinparken, ser vi en ökad möjlighet att valet faller på en Finecutmaskin, istället för traditionell teknik. Detta ger oss en betydligt större marknad att adressera. Vår bedömning är att marknaden har mognat ytterligare och att potentialen i Finecutmaskinens breda användningsområde, har blivit mer känd.

Vi ser fram emot en spännande start i augusti, som börjar med maskininstallation hos Google och en efterföljande säljturné i USA.

Nästa VD brev kommer i samband med delårsrapport för kvartal 2.

Vi önskar alla våra aktieägare och samarbetspartners en Fine sommar!

Lars Brodal
VD, Finepart Sweden AB(publ)

Lars Brodal
E-post: lars.brodal@finepart.com